لوازم مورد نياز در محيط زندگي ايگوآنا


به ياد داشته باشيد لوازمي كه در محيط زندگي ايگوآنا قرار مي دهيد بايد طوري انتخاب شوند كه هيچگونه خطري براي ايگوآنا ايجاد نكند. اين لوازم نبايد داراي لبه هاي تيز و برنده، حفره هاي كوچك، نخ ها و نوار هاي آزاد داشته باشند و يا ايجاد مسموميت براي حيوان كنند زيرا ايگوآناها براي شناخت محيط و يا خوردن مواد غذايي و آب به اشياء پيرامون خود زبان مي زنند.
علاوه بر لامپ هاي نوري و گرمايي، دما سنج و رطوبت سنج به لوازم ديگري نيز مانند: ظروف آب و غذا، وسايل تزئيني محيط، بستر مناسب در اين محيط احتياج است. كه در اين قسمت به آنها مي پردازيم. 

ظروف آب و غذا:

ظروفي كه براي آب و غذاي ايگوآنا در نظر مي گيريد بايد به گونه اي باشد كه به آساني قابل شستشو و پاكسازي باشد. بهتر است براي اين منظور از ظروفي كه از جنس سراميك، چيني و يا پلاستيك فشرده، بدون لبه هاي تيز و برنده باشد مورد استفاده قرارگيرد. بهتر است ظروفي كه براي ايگوآنا انتخاب مي شوند تغيير پيدا نكند. ايگوآناها از خوردن آبي كه به صورت شبنم بر روي محيط اطراف قرار دارد لذت مي برند و اگر ظرف آب را بشناسند و به آن عادت كنند مورد استفاده قرار مي دهند. اين آموزش براي حفظ سلامت ايگوآنا مفيد خواهد بود مخصوصاً اگر محيط زندگي حيوان آلوده شده باشد. به ياد داشته باشيد كه هيچگاه ظروف ايگوآنا را با ظروف منزل شستشو ندهيد. 

وسايل تزئيني محيط:

بهتر است محيطي كه براي ايگوآنا فراهم مي كنيد به حيوان احساس امنيت و آرامش دهد. قرار دادن گياهان طبيعي غير سمي و گياهان مصنوعي مي تواند به اين امر كمك كرده و باعث زيبايي و طبيعي جلوه دادن محيط شود. توصيه مي شود گياهان مصنوعي را از آكواريوم فروشي ها تهيه كنيد زيرا در اين صورت از غير سمي بودن آنها اطمينان خواهيد داشت. ايگوآنا ها به بالا رفتن از درختان و استراحت بر روي شاخه ها و نزديك شدن به منابع نوري و گرمايي علاقهمند مي باشند به اين منظور مي توانيد از تنه و شاخه هاي درخت استفاده كنيد اين تنه ها و شاخه ها بايد قبل از قرار گرفتن در محيط خوب مورد بازبيني قرار گيرند تا عاري از برجستگي هاي تيز (ايگوآناها هنگام پايين آمدن از تنه درخت بدن را بر روي آن مي كشند و در صورت وجود چنين برجستگي هايي بدن حيوان آسيب خواهد ديد) انگل ها (تخم و يا لارو حشرات ) صمغ و يا حفره هاي ريز كه باعث فرو رفتن انگشتان در آن و شكستن اين اندامها مي شود باشند و شما براي اين منظور مي توانيد از شاخه و تنۀ درختان ميوه استفاده كنيد. اگر دسترسي به شاخه و يا تنۀ درخت را نداريد مي توانيد از ستونهاي چوبي صيقلي، استوانه هاي چوب پنبه اي و يا لوله هاي پلاستيكي استفاده كنيد. 
اگر لوله هاي پلاستيكي را مورد استفاده قرار مي دهيد بهتر است روي آنها را با طناب و يا موكت كوبيده (موكتي كه داراي پرزهاي كوتاه مي باشد) روكش كنيد و لبه هاي تيز و تار و پود هاي زائد را از بين ببريد. مي توانيد بر روي ديوار طاقچه اي چوبي نسب كنيد تا ايگوآنا بر روي آن استراحت كند. اين طاقچه مي تواند 1 متر از سقف فاصله داشته باشد و بهتر است روكشي از موكت كوبيده و يا چمن مصنوعي برروي آن باشد. 

بستر مناسب:

چگونگي بستر ايگوآنا يكي از مهمترين مسائلي است كه صاحبان بايد به آن توجه داشته باشند.
بستري كه براي سطح محيط ايگوآنا در نظر مي گيريد بايد به آساني قابل شستشو و پاك سازي باشد. به ياد داشته باشيد از هر موادي كه به صورت ذره هاي ريز و خورد شده مي باشد هرگز در بستر ايگوآنا استفاده نشود. موادي نظير شن، ماسه، خاك، پوشال، گلوله هاي پلاستيكي، برادۀ چوب و خاك گربه. زيرا ممكن است توسط اين خزنده بلعيده شده و موجب مسموميت و يا انسداد روده گرديده و باعث مرگ آن گردد. بسيار ديده شده كه استفاده از روزنامه به دارندگان ايگوآنا توصيه مي شود در حالي كه به علت وجود سرب در جوهر چاپ اين بستر موجب مسموميت ايگوآناها مي گردد. 
براي اين منظور مي توانيد از ورقه هاي مقوائي، كاغذهاي كاهي، برگهاي طبيعي سرخس، موكت كوبيده و يا چمن مصنوعي و يا كف پوشهاي گياهي كه در آكواريم فروشي ها يافت مي شود استفاده كنيد.


دسته ها : حيوانات
پنج شنبه سی یکم 1 1391
X