وقتي همه چيز در اوج شكوه باشد

.

سال گذشته براي طرفداران نقش آفريني سال خوبي بود چرا كه با عرضه ي عناوين موفقي در ژانر RPG توانستند لحظات لذت بخشي را تجربه كنند. از طرفي بتسدا با عرضه ي SKYRIM توانست دنباله اي شايسته براي سري THE ELDER SCROLL عرضه كند .هر چند اين بازي مخالفان سرسختي هم داشت اما نميتوان در بزرگي وموفقيت آن شك كرد.از سوي ديگر هم FROM SOFTWARE با DARK SOULS موفق شد محبوبيت بالايي در ميان طرفداران پيدا كند و آمار كنترلر هاي شكسته و LCD هاي خورد شده را بالا ببرد!اما شايد عنواني كه بيش از همه توانست رضايت طرفداران نقش آفريني را جلب كند و افتخاري ديگر را براي اين سبك خلق كند عنوان THE WITCHER2:ASSASSINS OF KINGS بود.عنواني تحسين برانگيز از استوديوي لهستاني CD PROJECT RED كه با عرضه ي اين بازي بر روي PC توانست محبوب طرفداران شود ونشان دهد كه موفقيت آنها در شماره ي اول كه در سال ۲۰۰۷ عرضه شد اتفاقي نبوده است.حال پس از كش و قوس هاي فراوان بالاخره نسخه ي XBOX 360 آن تحت عنوان ENHANCED EDITION عرضه شده است كه حاوي اضافات ومحتواي بيشتري ميباشد.

بازي از جايي آغاز ميشود كه پادشاه فولتست درگير جنگ سختي شده است وگرالت در اين نبرد او را ياري ميدهد.هدف پادشاه اين است كه فرزندان نامشروع خود را از لاوالته پس بگيرد.گرالت به كمك سربازان تامريا با عبور از موانع مختلف و پيكار جانكاه پادشاه را تا داخل قلعه همكاري ميكند.در حالي كه همه چيز خبر از موفقيت آنها ميدهد ناگهان پادشاه توسط شخصي ناشناس مورد حمله قرار گرفته و جلوي چشمان گرالت به قتل مي رسد. گرالت با نگاه بر چهره ي وي متوجه ميشود كه او هم يك ويچر است. در همين حين سربازان تامريا وارد ميشوند وگرالت را بالاي بدن غرق به خون پادشاه ميبينند و به گمان آنكه گرالت اين كار را كرده است اورا دستگير ميكنند وي هم بدون هيچگونه واكنشي تسليم ميشود . حال گرالت در زندانهاي تاريك ونمور تامريا به بند اسارت كشيده شده است .روچ او را مورد بازجويي قرار داده است واز او ميخواهد تمام حوادث را موبه مو توضيح دهد. من خودم به شخصه حقايق را گفته و توانستم كه روچ را راضي كنم كه مرا آزاد كند تا قاتل پادشاه را بيابم .پس از رهايي از زندان گرالت مصمم است حقايق را آشكار سازد وخود را از اتهام تبرئه كند.
داستان بازي ازكتابهاي آندري ساپكوفسكي نويسنده ي خوش قلم ومحبوب لهستاني گرفته شده است .روايت بازي به شكل تحسين برانگيز و زيباست و اتفاقات وحوادثي كه در طول بازي رخ ميدهد حيرت انگيز وبه يادماندني ميباشد. ديالوگها كاملا حرفه اي و دقيق نوشته شده اند و تاثير انتخاب هايتان كاملا رضايت بخش هست. كشش داستاني تا پايان بازي ادامه دارد و لحظه اي شما را نااميد نميكند .گرالت چيز زيادي از گذشته ي خود نمي داند و با پيشروي در داستان كم كم حافظه ي خود را به دست مي آورد و گذشته اش برايش روشن تر ميشود. يكي از عواملي كه به زيباتر شدن داستان كمك شاياني كرده است شخصيتهايي است كه در طول بازي با آنها بر خورد ميكنيد. تمامي آنها باور پذير هستند و از ديالوگ هاي هوشمندانه اي بهره ميبرند و به خوبي در دل داستان قرار گرفته اند .
.

مهمترين بخش يك بازي گيم پلي آن است كه بيش از هر عاملي توجه مخاطب را جلب ميكند.در اين زمينه هم ويچر موفقيت بزرگي كسب كرده است و سربلند بيرون مي‌آيد. مبارزات و استفاده از جادوها لذت بخش و چالش برانگيز مي باشد.قابليت‌هايي كه شما ميتوانيد در آنها پيشرفت كنيد و ارتقا يابيد به سه بخش تقسيم ميشوند. يك بخش مبارزات است كه ميتوانيد با پيشرفت در اين شاخه در نبرد با شمشير نيرومندتر شويد بخش ديگر شاخه ي جادوگري ميباشد. براي مثال يكي از جادوها ايجاد گلوله هاي آتشين هستند كه با ارتقاي آن ميتوان آسيب بيشتري به دشمن وارد كرد. آخرين بخش هم به كيميا گري اختصاص دارد. در اين بخش ميتوان با تركيب مواد گوناگون به معجونهايي دست يافت كه كفه ي قدرت را به نفع شما سنگين ميكند. البته در حين مبارزات نميتوانيد از معجونها استفده كنيد. اين كار بايد قبل از شروع نبرد انجام بگيريد. براي مبارزه دو نوع شمشير داريد كه يكي از آنها با نام STEEL SWORD براي مبارزه با دشمنان انساني مناسب است وشمشير ديگر به نام SILVER SWORD نام دارد كه در پيكار با موجودات ماورايي وشيطاني كاربرد دارد. بازي از غولاخرهاي چالش برانگيز هم بهره ميگيرد كه مي‌تواند به متنوع تر شدن روند بازي كمك كند. براي مثال اژدهايي كه در اواخر بازي با آن مبارزه ميكنيد يكي از سختترين و چالش برانگيزترين بخشهاي بازي است. حس پيشرفت و قوي تر شدن به خوبي در بازي احساس ميشود واين مهمترين ويژگي يك بازي نقش آفريني است كه در اين بازي همواره احساس ميشود. به غير فصل افتتاحيه بازي از سه بخش تشكيل شده است كه علاوه بر اينكه خط اصلي بازي را در آنها پي ميگيرد ميتوانيد در محيطهاي دلربا و زيبا گشت وگذار كنيد وماموريتهاي فرعي را انجام دهيد. مراحل فرعي هم عالي كار شد اند وباعث ميشود مدت زمان بيشتري پاي بازي بشينيد و تجربه ي طولاني تر را داشته باشيد. نكته ي مثبت ديگر اينكه سازندگان بهترين استفاده ي ممكن را از كنترلر كنسول برده اند ومبارزات و استفاده از جادوها و كار باكوله پشتي به راحتي انجام ميگيرد. ايرادي كه به بازي ميتوان وارد كرد در زمينه ي هوش مصنوعي است. البته در كل بازي از هوش مصنوعي قوي برخوردار است اما از اشكالاتي رنج ميبرد براي نمونه به دزدي واكنشي نشان نميدهد شما به راحتي ميتوانيد وارد هر بخش و ساختماني بشويد و هر چه را كه مي يابيد درو كنيد وببريد واشخاص حاضر به هيچ وجه واكنش نشان نميدهند.يا اينكه بعضي وقتها شخصيت همراه در مسير يابي دچار مشكل ميشود وپس از چندي دور خود گشتن راه را ميابد! مشكل اساسي ديگر بازي سيستم ذخيره ي به شدت آزار دهنده‌ي آن است. به همين جهت توصيه ميكنم بازي را هر چند وقت يك بار به صورت دستي ذخيره كنيد.
نسخه ي PC بازي از لحاظ گرافيكي همه را انگشت به دهان كرد و تجربه ي بصري چشم نواز خلق كرد كه هم از لحاظ تكنيكي و هم از لحاظ هنري در بالاترين سطح ممكن قرار داشت. هر چند نسخه ي XBOX عظمت گرافيكي نسخه ي PC را ندارد ولي اين به معناي پايين بودن گرافيك نيست. در XBOX هم شاهد گرافيك بالايي هستيم كه جزو بهترين گرافيك هاي اين كنسول قرار ميگيرد واگر بناي مقايسه با نسخه يPC باشد مابين حالتMEDIUM و HEIGH قرار ميگيرد. كيفيت بافتها عاليست و نورپردازي وسايه زني به خوبي انجام گرفته است .جزئيات در بازي چه در محيطها وچه در كاراكتر ها ولباسهايشان بي‌داد مي‌كند. به طور كل بازي از لحاظ گرافيكي مشكلي ندارد و توانسته تا جايي كه مقدور است از قدرت كنسول مايكروسافت استفاده ميكند. تنوع محيطهاي بازي هم قابل قبول است ولذت گشت وگذار در محيطهاي جنگلي و كوهستاني وغارهاي مخوف را فراموش نخواهيد كرد.

موسيقي و صدا گذاري چيزي از گرافيك بازي كم ندارد. ADAM SKORUPA وهمكارانش در زمينه ي موسيقي موفق بوده اند وآهنگهايي ساخته اند كه در حد واندازه ي اين اثر بوده است. از همان موسيقي منوي بازي شكوه اين بخش را ميتوان احساس كرد و خود را براي تجربه ي شنيداري خوب آماده ساخت. ولي متاسفانه موسيقي بازي زير سايه ي گرافيك آن قرار گرفته و كمتر به آن توجه شده است. صداگذاري هم به خوبي انجام گرفته چه صداي شخصيتها وچه صداي محيط ها كم نقص هستند و ميتواند رضايت بازيبازها را جلب كند.
نتيجه گيري
واقعا كار سختي است كه اثري توليد شود كه از هر لحاظ در بالاترين سطح ممكن قرار بگيرد. ولي سازندگان لهستاني اين بازي به خوبي از عهده ي اين كار برآمده اند. اين بازي بدون لحظه اي ترديد بهترين عنوان نقش آفريني است كه بر روي كنسول XBOX 360 عرضه شده است. اگر طرفدار اين سبك باشيد احتمالا تا كنون آن را تجربه كرده ايد واگر با اين سبك ارتباطي برقرار نميكنيد پيشنهاد بنده ي حقير اين است كه تجربه ي آن را از دست ندهيد. شايد شما را با اين ژانر آشتي دهد.
گرافيك= ۱۰
گيم پلي=۹٫۵
موسيقي=۱۰
داستان=۱۰
ارزش كل=۹٫۸
علي كورشي رسول (victor hogo)


دسته ها : اخبار
دوشنبه بیست و پنجم 2 1391
X